Rám, kyvná vidlice, stojany
Značky
Při jízdě na motocyklu dochází k zatěžování kyvné vidlice, zejména při přejezdu nerovností, nebo u prudkého stoupání. Neprospívá ji ani velký tlak při stlačování pružin, ke kterému dochází při skoku. Riziko poškození kyvné vidlice tak prudce vzrůstá s vaším jízdním stylem. Pokud tak nechcete poškodit rám, který drží vaši mašinu pohromadě, měli byste být obezřetnější. Avšak jako každá součástka, i rám či kyvná vidlice jde jednoduše vyměnit za novou.
Aby motorka držela pohromadě
Sedlo, motor, podvozek… jak to, že všechny tyto součástky drží pevně pohromadě? Odpověď je jednoduchá, dohromady je drží rám. Ten společně s kyvnou vidlicí a odpružením kol tvoří takzvanou podvozkovou skupinu stroje. Tato konstrukce má zpravidla tvar písmene U, kdy na konci ramen je zasazeno kolo. Kromě ideálního tvaru je však důležitá tuhost, lehkost a správná geometrie.
Nejběžnější variantou je motocykl s předními teleskopickými vidlemi a odpružením zadního kola. V takovém případě je typická kolmá pozice krku řízení k uložení vidlice. Tím je zajištěn lepší kontakt s vozovkou a minimalizuje se pružení. Motorka je tak ovladatelnější, stabilnější, a jízda na ní je tak mnohem bezpečnější. Rám nesmí být příliš měkký, aby se nekroutil v zatáčkách, ale ani příliš tuhý. Po dlouhé roky je standardním materiálem ocel, která je levná a snadno zpracovatelná. Největší slabinou je její měrná hmotnost, a proto se v dnešní době ve výrobě využívají i slitiny z hliníku. Ten umožňuje vytvořit pevnější tvar a zajistit tak co nejrovnější linii mezi krkem řízení a kyvnou vidlicí.
Kyvnou vidlici vybírejte dle délky, rozměru rámu a osy kola. U nás si můžete navíc vybrat z řady příslušenství, jako je například sada ložisek nebo boční stojan k vidlicím.