Díly spojky
Značky
Bez spojky to nejde. Každý majitel rychlého a silného "žihadla" ví, že správně fungující spojka je základem spokojené jízdy. Spojka je "zatraceně" důležitá "vnitřnost" motorky. Když se začne sypat spojka, je na místě ji okamžitě opravit. Tohle vás jinak může zastavit. Úplně vyřadit ze hry. Je to jako s vaším tělem. Když vás začnou bolet kolena nebo klouby, je to "opruz", ale nějakou dobu to asi dáváte. Možná začnete užívat nějaké vitamíny, přizpůsobíte svůj denní režim těm nepříjemným bolestem. Ale dřív nebo později je potřeba "oprava". Hezky do nitra problému. Odhalit příčinu a pokud možno ji hned napravit. Stejné je to i se spojkou.
Jak na spojku
Oprava spojky nemusí být nákladná, protože ji vždy není nutné měnit celou. Někdy může být zakopaný pes jen v bowdenu, nebo v seřízení samotného lanka spojky. Jindy zase bude potřeba vyměnit lamely spojek. Ano, tyhle malé kroužky jsou fakt důležité pro pohodový chod motoru.
Proč je potřeba čas od času vyměnit lamely spojek? Protože na nich závisí velikost vašeho točivého momentu. Laicky a jednoduše řečeno to zkrátka závisí na nich, jak rychlí budete, jak rychle se zvednete z místa. Asi se nechcete se svou mašinou rozjíždět pomalu jako historický veterán. Vy potřebujete vypálit jako Usain Bolt, tzn. dravě, rychle, živě. Proto jste si asi motorku pořizovali. To, zda se Usainovi vyrovnáte, závisí nejen na průměru vašich spojkových lamel, ale i na jejich styčné ploše, jejich přítlačné síle a na jejich počtu.
U většiny dnešních motorek se používají takzvané "mokré" spojky, kde je spojka v olejové lázni. "Suché" spojky jsou častější u sportovních typů motorek, výjimečně i u sériových, hlavně pak u Ducati nebo BMW. Na Dypree si vyberte správný typ lamely spojky a pusťte se do její výměny. Podle typu motorky vám to zabere zhruba dvě hodiny. Není to těžké. Ale stojí to za to. Nezapomeňte, jste Usain Bolt.