Zkontrolujte motorku před každou jízdou

Opakování se vyplatí vždy. Možná jste ostřílený motorkář a máte to v malíčku nebo právě začínáte a hledáte inspiraci. Bezpečnost je tím nejdůležitějším prvkem při jízdě na motorce, hned vedle radosti z jízdy a vášně k tomuto krásnému sportu. Proto ji nikdy neobcházejte a nespěchejte. Buďte pečliví a trpěliví.

1) Svou motorku znáte sami nejlépe

První bod je čistě na vás. Svůj stroj znáte sami nejlépe. Víte, jaký z něj máte pocit, když šlape jako hodinky a pokud vám na něm něco nesedí, něco není v pořádku nebo jste cítili při poslední jízdě, že něco není ok, dejte na svůj instinkt. I kdyby vám kamarádi říkali, že na mašině nevidí nic špatného, vše sedí, nesedejte na ni a pokud sami nenajdete závadu, zajeďte s ní raději do servisu. Je lepší zaplatit servis, který ukáže, že to byl skutečně jen váš pocit než řešit technické problémy, které se projeví naplno až během jízdy.

 

Zkontrolujte_motorku_pred_kazdou_jizdou

zdroj: Pexels.com

2) Nikdy nesedejte na mašinu rozrušení

Druhý bod se tak úplně netýká motorky, ale vás samotných. Někdy může za nehodu špatný stav stroje, nepozornost nebo třeba kluzká vozovka či protijedoucí řidič, který si vás nevšiml. Někdy si za nehodu s jiným řidičem můžeme sami. Nemalé procento nehod má na svědomí psychika řidiče. Možná jste se ráno s někým pohádali, dostali jste vyhazov v práci nebo vám nevyšel vás osobní projekt a cítíte se frustrovaní, rozhození a nejste v klidu. Motorka sice krásně vyčistí hlavu, ale přesto byste na ni měli zásadně sedat jen tehdy, když jste v pohodě.

3) Kontrola celkového stavu

Teď už pojďme ke konkrétním bodům kontroly celkového stavu motorky před jízdou. Zkontrolujte i věci, které by se vám snad mohly zdát na první dobrou jako banalita.

Světla - podívejte se, zda nemáte zašpiněná světla a jestli budou během jízdy svítit jak je potřeba. Také je zkuste zapnout. Zpravidla se jedná o obrysová, potkávací, brzdová, směrová a v neposlední řadě také o osvětlení registrační značky.

Zrcátka - zkontrolujte i zrcátka a další části, které se mohou na motorce snadno mechanicky poškodit.

Kapaliny - také se podívejte, aby vám neunikala některá z kapalin. To poznáte snadno. Pokud jste nechali motorku stát přes noc, utvořila by se pod ní menší kaluž nebo byste našli alespoň pár kapek. Také zkontrolujte jejich množství. Kontrolu provozního množství proveďte podle konstrukce konkrétní motorky. Zpravidla se jedná o brzdovou kapalinu, olej v motoru, chladicí kapalinu a samozřejmě také o množství paliva v nádrži. Toho by mělo být alespoň na cestu k nejbližší benzínce plus něco do rezervy. Pokud vaše motorka využívá oddělené mazání motoru, je nutné zkontrolovat také olej v samostatné nádrži. (Jen pro připomenutí – při tomhle konstrukčním řešení je olej přidáván do palivové směsi za pomoci čerpadla.) Co se týká převodového oleje, ten stačí zkontrolovat jednou za delší dobu.

Sekundární hnací řetěz - jeho prověšení by nemělo být větší než dva centimetry.

Buďte slyšet - jednoduše si zatrubte. Než vyrazíte brázdit silnice, vyzkoušejte, zda funguje i akustické výstražné znamení.

Brzdy - pojďme na to nejdůležitější. S motorkou kousek popojeďte a ještě před tím, než nastartujete motor, vyzkoušejte, že brzdy fungují tak, jak mají. Nejprve na jednom kole a následně i na druhém.

Pneumatiky - pohledem zkontrolujte také pneumatiky a jejich stav. Jakékoli výrazné trhliny nebo vyboulení si zaslouží větší pozornost. Opomenout nesmíte ani hloubku dezénu, který by neměl být sjetý. Hloubka dezénu, v rámci celé šíře běhounu, by neměla klesnout pod 1,6 mm. (U mopedů je tato hodnota 1 mm.) Pokud jsou kola vypletena dráty, připojte ke kontrole pneumatik i kontrolu drátů. Ty by neměly chybět ani by neměly být nijak mechanicky poškozeny. Zkontrolovat byste měli také tlak v pneumatikách. Abyste zjistili, jaký tlak mají mít vaše pneumatiky, podívejte se do manuálu od výrobce, kde je uvedena ideální hodnota u studených i zahřátých pneumatik. Zpravidla se hodnota pohybuje kolem 200kPa a pokud ji výrobce udává v PSI, bude to kolem 29 PSI. Jakmile odšroubujete z pneumatiky kryt ventilku, jednoduše na ventilek přiložte tlakoměr a tlak změřte. Dejte pozor, aby neunikal vzduch. Kdyby se vám něco nezdálo během jízdy a neměli jste sebou potřebný tlakoměr, stačí navštívit benzinku. Většina jich je vybavena tlakoměrem, který lze použít. Jestliže není tlak v pořádku, pneumatiku dohustěte za pomoci kompresoru.

Stopa motorky – u pneumatik ještě chvíli zůstaneme a tentokrát se podíváme na celkovou stopu motocyklu. Obě kola by měla být vždy v zákrytu, aby při jízdě vznikala jedna jediná stopa, která se nikterak nerozšiřuje. Pokud nedošlo k bouračce a s motorkou jste zacházeli šetrně, zpravidla bude tento bod v pořádku. Přesto pokud si nejste jisti, můžete provést už doma jednoduchou kontrolu. Stačí si vzít lať, která bude o něco delší než motorka a přiložit ji z boku na přední i zadní kolo. A to co možná nejvýše. Většinou je tohle místo pod sekundárním řetězem u zadního kola. Jestliže je vše v pořádku a motorka, jak se říká, drží stopu, lať se bude dotýkat na dvou místech předního i zadního kola po celou dobu, kdy s ní popojedete.

Vůle řízení a ložiska v kolech – abyste mohli zkontrolovat vůli řízení a stejně tak i vůli ložisek v kolech, měla by být motorka nad úrovní povrchu, na kterém stojí. K tomu vám pomůže hydraulický zvedák. Zkontrolujte, zda se řídítka otáčí skutečně lehce a plynule.

Celé to zní možná složitě, ale jakmile svůj stroj dostatečně poznáte, sami budete vědět, co jste na něm provedli v posledních dnech a týdnech, s čím byl v servisu a zda má někde nedotažené mouchy. Snadno pojmenujete, co je potřeba skutečně zkontrolovat a kde jste si na první pohled jisti, že je to v pořádku.