Žijeme v krajích, kde je zazimování motorky téměř nutnou součástí jejího provozu. I když jsou zimy mírné a někteří motorkáři jezdí celoročně, většina z nás stále čeká na teplejší měsíce a jaro, aby mohli konečně vyrazit. Stroj je potřeba na zimu vždy pořádně připravit. A abyste vše nehonili na poslední chvíli, připravili jsme pro vás stručný přehled všeho, na co je potřeba se zaměřit.
Typy motorkářů
Máte tu motorkáře, kteří se o svůj stroj starají prakticky denně. Po závodě provádí nutnou údržbu nebo prostě najedou přes rok tisíce kilometrů a pravidelná údržba je pro ně samozřejmá jako vyčistit si ráno zuby. Pokud svému stroji nevěnujete přes rok až tolik pozornosti, o to důležitější je jeho příprava na chladné měsíce. Zima přitom nemusí vždy znamenat úplné odstavení motorky. Ale čas, kdy si na ni skutečně uděláte prostor a dáte jí vše potřebné.
Ruku na srdce. Kdo si najde v plném letním proudu čas zavřít se v garáži, když může být na silnici nebo u vody?
Mytí jako základ
Stejně jako před kterýmkoli jiným servisem, i tady je mytí základem, kterým byste měli začít. Nejen, že je nepříjemné servisovat špinavou motorku, ale také hrozí, že se dostanou nečistoty do míst, kde je nejméně potřebujete a přiděláte si tím další práci a starosti navíc.
Stroj nejprve ostříkejte hadicí, případně vapkou. Na silniční motorku vám postačí hadice, na motokrosový stroj či enduro se vyplatí vzít vysokotlaký čistič. Teprve až je to nejhorší dole, vezměte si houbu a kartáč a dočistěte motorku ručně za pomoci vhodných čisticích prostředků. Na co si dát pozor se dočtete v našem článku Jak na čištění a údržbu motocyklu, kde najdete také další tipy na pravidelnou péči, které se hodí i při zazimování.
Perfektně čistý řetěz
Motorka už svítí novotou. Teď se můžete pustit do řetězu. Pravidelnou péčí zvyšujete jeho životnost.
Nejprve je potřeba jej odmastit za použití vhodného čističe a kartáče, který je navržen speciálně pro údržbu řetězu. Řetěz postříkejte sprejem a nechte chvíli působit. Teprve pak použijte kartáč. Pokud je řetěz opravdu hodně špinavý, můžete to zopakovat dvakrát. Řetěz vezměte suchým hadrem a nechte uschnout.
Následně je potřeba ho namazat. Začněte ideálně od spojky řetězu, abyste věděli, v kterém bodě máte s mazáním skončit. Řetěz se maže vždy pouze mezi články v místě zadní rozety. Mazivo nechte zaschnout a řetěz ještě z vnitřní i vnější strany vezměte hadrem. Bude vypadat krásně a navíc pokud je třeba zlatý nebo jinak barevný, barva krásně vynikne.
Mazat a mazat
Zůstat by nemělo pouze u řetězu. Promazat byste měli také ložiska v kolech, v krku řízení, a přepákování atd. Pozornost věnujte také promazání pohyblivých částí, mezi které patří čepy stupaček a hlavního a bočního stojanu.
Kapaliny
Ne všechny kapaliny je vhodné před zimou měnit. Některé stačí pouze zkontrolovat.
Palivo
Před zimou je vhodné doplnit nádrž, ideálně vysokooktanovým benzinem. Většinou se to doporučuje kvůli zabránění korozi. I když se u novějších motorek setkáme s plastovou nádrží, je vhodné ji doplnit také kvůli kondenzaci vlhkosti ze vzduchu. Vhodné je vybrat kvalitnější benzin. Klasický Natural 95 obsahuje bio složky, které na sebe vážou vodu a během zimní odstávky mohou způsobit potíže vznikem usazenin. Pokud ho už používáte, je vhodné přidat do nádrže vhodná aditiva.
U motorek s karburátory je potřeba z nich před zimou benzín vypustit. V opačném případě by mohlo dojít k zapálení trysek.
Brzdová kapalina
Brzdová kapalina stárne poměrně rychle, takže je vhodné vyměnit ji až na jaře. Přirozeně absorbuje vlhkost ze vzduchu a tím se snižuje její bod varu. Většina motorek má v manuálu uvedenou výměnu každé dva roky.
Chladicí kapalina
Většina motorek je dnes chlazena nemrznoucí chladicí kapalinou. Tu je potřeba měnit většinou jednou za dva roky, podle typu motorky. Vždy byste však měli zkontrolovat její hladinu. V případě, že máte nekvalitní směs, byste motorku neměli nechávat nikde, kde může teplota klesnout pod bod mrazu. Kapalina by v takovém případě mohla zamrznout. Pokud je motorka přes zimu v prostředí, kde teplota klesne, kapalinu byste měli na jaře vyměnit.
Olej
To, zda měnit olej před zimou nebo po zimě, se liší názor od názoru. Pokud olej vyměníte na podzim, jeho kvalita se do jara sníží vlivem vzduchu. Jarní výměna má však tu nevýhodu, že olej z předešlé sezony více zastará a vytvoří usazeniny. Obecně však lze říci, že pokud má motorka přes sezonu hodně najeto, je vhodnější vyměnit olej na podzim.
Olej by se měl měnit vždy při zahřátém motoru spolu s filtrem. S výměnou vám pomůžou vypouštěcí nádoby, trychtýře a další pomůcky.
U dvoutaktních motorek je navíc potřeba vyměnit také převodový olej. Systém je opět stejný. Na závěr je nutné zkontrolovat hladinu oleje pomocí okénka či kontrolního šroubu.
Akumulátor
Čím nižší teplotě jsou vystaveny, tím rychleji se baterky vybíjí a snižuje se jejich životnost. Pokud necháváte motorku ve studeném prostředí, je lepší baterku odpojit a nechat ji přes zimu doma. Ideální je baterku nejprve plně nabít, případně ji připojit na nabíječku s programem, který ji bude dobíjet podle potřeby. Pokud je motorka v teple, stačí baterku odpojit.
U gelových baterek stačí, když je pravidelně dobijete. U elektrolytových je potřeba zkontrolovat také stav elektrolytu.
Pneumatiky
Motorka by neměla celou zimu stát na gumách. Mohly by tím vzniknout rovné plošky. Ideální je, pokud budou kola ve vzduchu.
Kam s ní
Motorka by měla být přes zimní měsíce ideálně v krytém prostoru se stálou teplotou, kde je sucho a především bezpečno, tedy kde ji nikdo neukradne. Ideální je vytápěná garáž, která je součástí domu.
Během prudkých výkyvů teplot se přirozeně tvoří vzdušná vlhkost, což nedělá stroji příliš dobře. Proti krádeži ji můžete zabezpečit vhodným zámkem na kotouče či řetězem.
Motorka by také neměla stát v příliš prašném prostředí. Nevhodná je například pravidelně využívaná dílna. Také by neměla stát v cestě, abyste o ni nezakopávali a nehrozilo její odření. Aby se na ni neprášilo, zakryjte ji vhodnou plachtou. Ta by měla být určena k vnitřnímu použití a ušita z prodyšného materiálu.
Tak a teď už se jen těšte na jaro.